سرویس‌های خبری

خبر

شناسه خبر :

۲۰۱۲۲

تاریخ انتشار :

۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۱۱:۲۳

بانویِ عمارت و کارِ روشنفکری/علی ورامینی




به گزارش اصلاحات پرس، علی ورامینی در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت:

چند سالی‌ست که تماشا نکردن تلویزیون و در حالت افراطی‌تر آن نداشتن‌اش، میان به اصطلاح روشنفکران ما به فضیلت و مایه‌ی فخر تبدیل شده است. پرواضح است که نیازی نیست شما اهل فکر باشید تا به سخیف بودنِ بسیاری از برنامه‌های صداوسیما پی ببرید، لازم نیست دستی در فرهنگ داشته باشید تا از فرم و محتوای اکثر برنامه‌های این سازمان خنده‌تان بگیرد. در سطحِ برنامه‌های صداوسیما همین بس که مخاطب تلویزیون داخلی، سال‌‌هاست مبتذل‌ترین ساخته‌های ترکیه و پیش‌تر آمریکای جنوبی و کره‌ای را به تماشا کردن برنامه‌های ایران ترجیح می‌دهند. طبیعتاً در این وضعیت ندیدنِ تلویزیون دیگر پوزِ انتلکتی نباید محسوب شود.
از دیگر سو آن‌کس که خود را روشنفکر خوانده است برای خود رسالتی قائل است؛ رسالتِ نقد وضعیت "نامطلوبِ موجود" برای رسیدن به وضعیت "مطلوبِ ناموجود". با این تعریف از روشنفکر نمی‌توان نسبت به نهادی عظیمی که میلیاردها پول از خزانه کشور دریافت می‌کند تا خوراک فرهنگی میلیون‌ها ایرانی را تولید کند و وضعیت نامطلوبِ موجودش برای همگی محرز است بی‌تفاوت شد. نه روشنفکر بلکه هیچ انسانِ عاقلی پول خود را به کسی برای انجامِ کاری نمی دهد، مگر این‌که بر روند آن‌کار و یا حداقل نتیجه‌اش نظارت کند. حتی اگر مسوولان سازمان صداوسیما و برنامه‌سازان‌اش نه به نقد ارزشی دهند و نه حتی بشنوند، این وظیفه‌ی اخلاقی از گردن هیچ یک از‌ ما ساقط نمی‎شود که سطح نازل برنامه‌های آن را نقد نکنیم. به قول خواجه‌ی شیراز؛ "حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس/ دربند آن مباش که نشنید یا شنید."

 مثلاً مگر می‌توان چشم بر سریالِ «بانوی عمارت» بست که با هزینه‌ی هنگفتی تولید شده و مخاطبانی را هم با خود دنبال کرده است. شاید باورتان نشود اما  برای هر دقیقه از همین سریال مثلا تاریخی، برای همه‌ی صحنه‌های قدم زدن بانو که از بیرون به اندرونی می‌رود، میلیون‌ها تومان فاکتور می‌شود. حاصل این هزینه‌ی سرسام‌آور برای بازیگرانِ نوپایش کسب کردن شهرت‌های فست‌فودی و اینستاگرامی می‌شود، اما مازاد این تولید برای ما مردم هیچ چیزی نیست؛ نه به ما اندیشه‌ای یاد می‌دهد و نه ما را وادار به اندیشدن می‌کند، نه ساختاری حرفه‌ای دارد و نه حرفی برای گفتن، نه به ما فهمی از تاریخ می‌دهد و نه درام جذاب و استواری دارد.
اساساً مشخص است که خود دست‌اندرکاران این تولید هم فهمی از تاریخ و هنر ندارند. شما را ارجاع می‌دهم به صحبت‌های یکی از بازیگران اصلی این سریال؛ همانی که فهم‌اش از "اثرِ درام تاریخی" آنقدر است که از بازی کردن زنان دماغ عملی در نقش‌های تاریخی نه تنها دفاع می‌کند، بلکه در ادامه می‌گوید: اثر {هنری} باید جذابیت بصری داشته باشد و ما مستندنگاری نمی‌کنیم!  اگر دیگر دست‌اندرکاران این اثر با او هم عقیده و هم‌دل نبودند قطعاً خود را از این سخن مبرا می‎کردند و با سکوت خود مهر تایید بر آن نمی‌زدند.
 از کنار سخن این بازیگر نباید به سادگی گذشت، سخن او بازنمایی سطحی از کار فرهنگی در کشور است که با خرجِ میلیاردها پول حاصل می‌شود. قطعا کارگردان کار هرگز از او نخواسته تا به آثار فاخر تاریخی نگاهی بیندازد و از او بخواهد که در مسیر نزدیک شدن به استانداردها قدم بردارد؛ به او بگوید که عجوبه‌ای مانند «ژان ژاک آنو» وقتی می‌خواهد «به نام گل سرخ» را بسازد دو تن از بزرگترین فیلسوفان معاصر دین و چندین تن از متخصصان قرون وسطی را به‌عنوان مشاور به‌خدمت می‌گیرد، بارها «صومعه‌»‌ای که لوکشین اصلی فیلم است را سنگ به سنگ می‌سازند و بالا می‌برند و چندین بار خراب می‌کند تا آن‌چیزی شود که باید بشود.

 اما برای بازیگر سریال بانوی عمارت، احتمالاً نه کارگردان از او خواسته و نه برای تهیه‌کننده صرف می‌کند با این همه هزینه‌های میلیاردی چنین مته به خشخاش بگذارد.  آن‌ها می‌خواهند که با «حریم سلطان» رقابت کنند و برای این رقابت، به‌قولِ آقای بازیگر، به جذابیت بصری نیاز است نه فهم تاریخی و هنری.
اگر چنین محصولی را بر فرض محال کسی با سرمایه شخصی می‌ساخت، می‌شد بی‌تفاوت از کنار آن گذاشت، اما این‌ها کالایی است ساخته شده با  هزینه‌های عمومی، هزینه‌هایی که می‌توانست به‌جای آن صرفِ هزارانِ کار ضروری دیگر شود. بانوی عمارت و کلیت صداوسیما از این حیث است که باید برای همه و به‌خصوص اهل نظر مهم باشد. نقد بانویِ عمارت عار نیست، عار، بی‌تفاوت در برابر این حجم ابتذال است.

 

کلید واژگان

تبلیغات













پربازدیدترین ها

ابتکار: موافق تحریم انتخابات نیستم، باید امیدوار باشیم



جزییاتی از سهم احزاب در پارلمان اصلاحات



ماجرای باخت‌های تراکتورسازی به استانداری رسید



حمله ملخ‌ها را سیاسی نکنید!



دریاچه ارومیه سیراب شد



ناصری: قوه مجریه در گوشه رینگ گیر کرده است/ جریان‌های‌سیاسی باید نگران انتخابات پیش رو باشند



فلاحت پیشه: وزیر امور خارجه راهبرد تنش زدایی جهانی و منطقه‌ای را به مجلس ارائه دهد



امسال برای ما سال پرنعمت و پرزحمتی است/ شب سیل پلدختر تا صبح چند بار از خواب بیدار شدم



میزان بارش های کشور به بیش از 312 میلی متر رسید



رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش: حجم کتب درسی، سنگین نیست




آخرین اخبار

ماجرای باخت‌های تراکتورسازی به استانداری رسید



حمله ملخ‌ها را سیاسی نکنید!



ابتکار: موافق تحریم انتخابات نیستم، باید امیدوار باشیم



جزییاتی از سهم احزاب در پارلمان اصلاحات



میزان بارش های کشور به بیش از 312 میلی متر رسید



فهرست جدید دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی منتشر شد



زنگنه: چرخش مالی 150 میلیارد دلاری نفت زمینه ساز فساد است



جزییات تاثیر اجرای عملیات بازار باز از زبان همتی



فلاحت پیشه: وزیر امور خارجه راهبرد تنش زدایی جهانی و منطقه‌ای را به مجلس ارائه دهد



15 میلیارد توافق استقلال و پاتوسی؛ مستقیم از ترکیه به آفریقا



امسال برای ما سال پرنعمت و پرزحمتی است/ شب سیل پلدختر تا صبح چند بار از خواب بیدار شدم



جدایی قطعی انصاری‌فرد از ناتینگهام در تابستان



رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش: حجم کتب درسی، سنگین نیست



دریاچه ارومیه سیراب شد



سهمیه‌بندی با عدالت سازگاری بیشتر دارد



ناصری: قوه مجریه در گوشه رینگ گیر کرده است/ جریان‌های‌سیاسی باید نگران انتخابات پیش رو باشند



گردشگران نوروزی در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس



محمدرضا انبیائی؛ دبیرکل انجمن مدیریت استراتژیک ایران شد



گمیشانی ها برای نجات خانه هایشان به آب زدند



علی حسنلو: جشنواره تئاتر خیابانی ارس باید به سمت بین‌المللی شدن گام بردارد






درباره ما

اصلاحات پرس رسانه ای است وابسته به جریان اصلاحات به ویژه جوانان اصلاح طلب که در راستای مطالبات اصلاح طلبانه مردم ایران به فعالیت رسانه ای مشغول است.

با ما در تماس باشید




ما را در شبـکه های اجتماعی دنبال کنید

Instagram Twitter Telegram rss

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2018 www.EslahaatPress.com, All rights reserved
Powered by www.dorweb.ir